justsayno88

Direktlänk till inlägg 16 april 2014

Jag accepterar

Av J T - 16 april 2014 19:27

Under min tid som nykter så har jag arbetat väldigt hårt med att leva med en acceptans till det mesta.

Jag försöker att acceptera saker som har varit, det betyder inte att jag står bakom det som hänt eller ens att jag tycker om de handlingar jag gjort.


Men jag accepterar att det har hänt.

Skulle jag haka upp mig för mycket på saker så skulle jag förmodligen gå under till slut.

Jag har förstått att alla människor inte kan acceptera allt som sker.


Acceptera det jag inte kan förändra

Mod att förändra det jag kan.


Det är en del av sinnesrobönen som betyder väldigt mycket för mig.

I början av min nykterhet använde jag mig mycket av den första delen, just att acceptera det jag inte kan förändra.

Jag har skapat så många situationer som gett mig väldiga konsekvenser, men även om jag hatar konsekvenserna så accepterar jag de faktum att dom finns.


De försvinner inte ur mitt sinne för att jag accepterar det, men det underlättar otroligt mycket i min vardag att leva med den acceptansen.

Livet är för kort för att haka upp sig på saker som har skett, det är ju endast min åsikt.

Det finns säkert de som inte håller med mig alls.


Men att leva med rädslor över att saker eventuellt kan ske igen, bara för att det gjort det förut, det är inte min melodi.

Man kan jämföra det med att jag skulle gå omkring och vara livrädd för att ta ett återfall och börja kröka igen.

Det gör jag inte, av den enkla anledningen att då skulle det förmodligen ske förr eller senare.


Jag är däremot observant, jag behöver vara det för annars kommer högmodet.

Men jag är inte rädd.


Livet handlar väl också lite grann om att ta risker, vill man innerst inne någonting så måste man våga chansa och inte vara inställd på att det kommer gå åt skogen.

Man kan som sagt vara observant men ändå inte hänga upp sig helt på det.


Acceptera det jag inte kan förändra.

Mod att förändra det jag kan.


Det tror jag på.


Ha en bra kväll

/J

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J T - 2 augusti 2014 22:58

Kvällen igår var en riktigt trevlig kväll tillsammans med fina människor, jag fick några nya vänner. Och jag tror att det var just den typen av vänner som får mig att må bra.   Samma visa idag, en riktigt trevlig kväll med god mat och trevli...

Av J T - 28 juli 2014 20:58

Jag läste en ganska skön kommentar rätt nyligen som fick mig att inse att det kanske är just så. Att jag bloggar mindre när jag mår bra. De senaste månaderna har jag ju faktiskt mått alldeles utmärkt, inte tänkt så mycket egentligen.   För...

Av J T - 15 maj 2014 15:55

Under en längre tid har jag mått fantastiskt bra. Jag har haft lätt att hålla mig i nuet och njuta av vad som sker här och nu.   Men igår insåg jag att, samtidigt som jag har mått så bra, så har jag slarvat med mitt arbete med mig själv. E...

Av J T - 6 maj 2014 19:06

Under min tid i tillfrisknande så har jag jobbat hårt med ärligheten, med tilliten till andra och även till mig själv. Ärligheten har varit väldigt svår i många avseenden, men när den började komma så öppnade sig många nya möjligheter. Att sli...

Av J T - 3 maj 2014 14:09

Igår var jag ute och käkade med mitt jobb. En riktigt trevlig kväll med god mat och trevligt sällskap.   Den fortlöpte perfekt, tills en i sällskapet sa till mig, jag tycker du är så stark som kan vara med oss utan att dricka, du är så dukti...

Presentation


En beroendes vardag

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards